Wednesday, April 14, 2010

Sambal tumis bilis..yg..tutttttt

Hari ni still x keje lg..so keje aku adalah memasak....

Tp hubby req lauk yg simple jer ari ni

Ikan bakar+budu

Ikan goreng+sayur lamk+sambal belacan

tu jer yg dia mnitak...tp aku godek2....cam byk lak ikan kring n ikan bilis.....

So aku fikir nk buat sambal tumis ikan bilis....ikan kering goreng...sayur lemak campur2....maksudnyer segala tok nenek sayur kita campur dalam tu....so x la ketara sangat sawi aku yg dah berkaler ala2 blond tu...muahahahaha...pastu campur sotong sket.....pastu nk goreng udang goreng kunyit

So mai kita mula operasi...mula2..kita ambik bilis dulu....pilih yg dah ala2 nk expired...muahahahah...yg baru simpan dulu...ok petua nk beli bilis..beli yg dah siap kopek..so keje korang jd senang..pastu pilih yg dari kedah

Bilis kedah dia rapuh....kalo bilis trg dia cam keras sket....

So kita basuk dulu....udang n sotong...sambil tu kita camapk bilis dalam kuali

Wahhhh...sedap2 basuh barang basah tiba2 bau hangit...

Waaaaaa...bilis aku dah separa rentung ni....cam ner

So x per...kita nk masak sambal tumis kan....mesti bilis yg separa tinted ni dapat aku sembunyikan kaler dia....muahahahaha

So operasi memasak berjalan lancar....

Dah...siap....

Tok tok tok

laki aku dah blk ni...masa ni dah siap hidang sumer....buat air milo ais....mana tau kot dia dapat detect bilik rentung aku tu

Hubby:wahh...sedap lauk ari ni...ader sambaal bilis.....(actually dia mintak dah lama sambal ni..tp aku wat2 pekak)

Aku:(matiler...dah ler rentung....boleh x ko bg attention kat benda lain selain bilis rentung ni)ha ah...td godek2 jumper bilis lak..ader byk rupenyer dalam bekas..ari tu x jumper cari...tp bilis lama pakai ni...rasa lain sket kot....muahahahaha...sempat cover line

Hubby:x per...bila goreng dia ok jer

Sekali tu

.
.
.
.
.

Hubby:pesal hangit bilis ni.....muahahahahahaahaha.....ni mesti goreng sambil buat benda lain....

aku : Haah....td dah rentung benornyer...makan lauk lain yer..esok wat baru...

Cessss dapat gak laki aku detect.....kenala buat lg sekali.....


.




2 comments:

ekinashikin said...

hah!kan da kantoi..hehehhee

Mrs.Izi said...

kin...hahaha kepahitan bilis tu x dapat disembunyikan la