Wednesday, July 14, 2010

Best tak keje korang??

Jawapan aku

Aku keje kat satu company under ministry of finance....kira semi gomenla..kje pun cam ala2 gomen...slow n steady...company ni x la besar sgt....tp best....kalo tak...x kan la...semua veteran2 jer kat opis ni..semua tunggu pencen baru blah...bg aku yg kira nk keje rileks..tp gaji nk ok..aku rasa tpt ni la yg paling best...betul tak pija...nita...dah tua2 ni x mo dah keje yg stress2...cukupla keje dgn astro...keje dgn HSBC n IOI group dulu.Even bonus...boleh cecah 5-6 bulan  even 9 bulan kalo termasuk performance bonus(ni masa kat astro..tp aku sangat pressure)...Aku cuma nk keje rilek,gaji ok,dekat dgn rumah,kawan2 best..n yg penting ramai melayu.

SO SAYA VOTE OPIS SAYA SANGAT BEST

Sebabnyer

opismate yg best gila2
Ader kawan2 opis yg gila2 dan sangat happening..especially nieta...yg dah mcm adik sendiri...semuanya suka cover mencover....tolong menolong..bantu membantu...so jdla opis ni opis yg paling best....lgpun biasa yg ader kat branch ni cuma aku dgn nieta...so jdla opis ni kami yg punyer....nak deco...nk hias mcm mana pun kitaorg punyer suka...filing semua kita decide sendiri nk wat mcm mana....semuanyer boleh decide sendiri..x perlu ikut telunjuk saper2....yg penting kena kena kemas n up to date

Keje rileks
Yang ni memang x dapat dinafikan...even ekin yg dtg kejap kat opis aku ari tu tau betaper bestnyer keje aku.Keja kami cuma goyang2 kaki...n ngadap computer 24hrs.tak de website  yang di block..nk fb..ym...blog...sila2...x der org marah....n x der bos besar yg kejap2 lalu lalang kat belakang nk tgk aper web yg aku bukak.aku tgk screen nieta..nieta tgk screen aku....rahsia2 x main...kitaorg sgtla opennnn...report ader tp x la byk...biasa cuma sebulan sekali....ader total 7 report...but on monthly basis...so satu ari jer yg aku bz pun....yg lain2 hari boleh dikatakan sgt free....ni bukan kat branch2 jer..kat HQ pun lebih kurang sama....ni company yg paling best dalam dunia....

Gaji
Gaji pun ok....jgnla expect 10K lak..tp sesuai la dgn kelayakan n experience yg aku ader...aku keje pun untuk aku shopping2 jer..n beli asset sket2..yg lain2 x per..tu biar laki aku fikirkan..huhuhu...pastu yg best company ni ...untuk department kitaorg Exec n ke atas dibenarkan OT....so kalo aku rasa nk lebih duit aku leh wat OT...aku nk keje 7 hari seminggu pun boleh...Increment pun ader...so ok la kan..aku keje bukan untuk tanggung family pun...untuk diri sendiri jer

Keje 4 Hari jer
Aku keje seminggu 4 hari jer...kalo aku keje 5 hari...hari yg ke5 tu dah kira masuk OT...so x yah susah2....seminngu aku keje jer lebih 1 ari...sebulan aku dah dapat 4 hari OT..which is dah lepas duit shopping aku....lalalala..tu kalo rajin..kalo malas aku leh g holiday riang ria...sbb 3 hari dah lepas nk g dekat2 tanpa perlu nk bazirkan AL aku...

Bos
Bos atas aku (k mar)aku sgtla best....macam kakak2...yg atas2 dan atas lagi aku x mo ambik tau..sbb x berkenaan...aku cuma perlukan bos atas dari aku jer untuk aper2 bantuan...sangat helpfull..sgt memanhami...dan teman gosip yg best...


Boleh lepas geram
Kalau aku geram..aku just create 1 email...dan letak nama2 kawan2 kat branch lain(department aku jerla)..kitaorg leh gosip2....tanpa henti...sampai la geram aku hilang...n tekanan tu bertukar jd lawak jenaka lak...walaupun...kitaorg jauh..antara branch2(ader penang..sabah sarawak...jb)tp kalo bab gosip diaorg sgt supportive..especially branch ipoh..haha..pas ader phone yg kitaorg boleh gayut antara branch...(ni kalo kes..email pun still x puas ati..sambung borak pakai phone lak)

Semua melayu
Erk x semua...tp boleh dikatakan 95%...betul tak leeya?(ni kena tanyer org hr..see staff2 hr pun sgtla best2...n cun..hihihi)so kalo bab2 raya...cuti sekolah...nk cuti kira ok la...agak senang....cuma sekrg ni kitaorg kekurangan staff....so kalo dah dapat nt...kitaorg boleh bercuti riang ria cam dulu2...tp sekrg ni pun boleh..cuma kita org gilir2....sebelum n selepas....kira ok lgla kan....dari x dapat langsung

Medical
Medical cover 1 family...hubby..anak2....dun worry..tunjuk jer medical card...so duit insurance boleh simpan....

Loan
Yg ni aku x dapat pastikan..sbb tak pernah tanyer dgn HR..cuma kakak senior ader bgtau..company ni cover 4% interest untuk car n housing loan.Cam kak mar...dia rumah dia patut monthly 1K++...tp bulan2 dia cuma bayar Rm600 jer..yg balance tu company bayar..ni aku kena refer balik.Tak pasti applicable untuk semua staff atau pun tidak

Memangla x semua perfect..kadang2 ader yg tak puas hati....tp setakat ni even kdg2 rasa cam nk resign (ni time emo..haha)..tp belum sampai tahap jdla.biasa aku apply jer..tp bila dah dapat interview tak pg....nieta dulu pun pernah resign jap..tp tahan 2 3 ari jer kat company lain...pastu patah balik kat company ni..sbb jauh sgt beza dia....pija pun sama cam aku...kalo boleh nk stay sini sampai pencen....bg aku yg dah keje kat byk company....so far yg ni paling best....














2 comments:

Dessert Queen said...

bestnyer keje kau....

Mrs.Izi said...

ala..ko lg best..tokeiii