Wednesday, May 5, 2010

Kuih bakar


td masa baca blog nora(biniaskar.blogspot.com)...tgk dia wat kuih bakar....ehhh senang jer......weekend ni leh la buat ni.Nora aku curi resepi ko yer.....tempek kat sini takut luper...mati2 aku ingat leceh buat kuah ni....

Bahan-Bahan
Acuan
5 biji telur
2 1/2 cawan santan
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula[ala ikut korangla nak manis camana]
Pewarna hijau
Secubit garam
Minyak masak sedikit
Bijan sebagai hiasan

Cara-cara
Blender sumer kecuali bijan
Panaskan acuan atas api,buh minyak sesudu dua,goreng bijan
Dah garing,curahkan apa yang dah di blend tadi.
Biarkan separuh masak atas api,kemudian masukkan dalam oven selama 30min dengan suhu 190C.
Pastu siap masak.
Resipi di atas menghasilkan dalam 4 biji kuih bakar.



2 comments:

Dessert Queen said...

Hahha..kan aku ckp resipi asli dia kena buh rempah bagai...kena bakar atas sabut dapur kayu..ni telah di alter oleh mak aku yang suka sume segera tu..hehe..
try la...best wo makan panas2..

Mrs.Izi said...

hehehe...aku yg remeh2 x mau....rempah2 bagai ni malas....ambik resepi ko yg simple tu cukup..kalo resepi remeh2 mulala penyakit M aku dtg...eiii aku tgk dalam blog ko tu terliur jer...sodappp