Sunday, January 2, 2011

misi mencari rumah

Pada suatu malam...aderla sorang suami yang keboringan..bini dia bz ngadap facebook.

Hubby:Sewa sini beraper?

Aku:Pehal nk sewa lak...dah ader umah sendiri nk sewa wat aper

Hubby:Beraper awak bayar umah ni sebulan?(umah ni aku setelkan dari A-Z..so bab2 bayaran memang laki aku tak tau..sbb case tamak..x mo share)

Aku:XXX..kenaper?nk bayar sewa ker?boleh je (biasala ayat2 bini yg mata duitan)

Hubby:Umah ni sewakan jela..kita beli umah lain..

Aku:huh..biar betul..cakap nk tunggu dalam sethn baru nk cari umah lain..cepatnyer..sygla umah ni kasi sewa..nt rosakla...nt dinding tenant conteng...nt tenant paku2..nt kabinet saya sumer rosak..uwaaaaa...bla bla bla...nt lantai kotor...nt cermin tenant x lap...bla2...(erk korang yg kenal aku sure leh agak kan beraper lama aku punyer menceceh ni)

Hubby:Tak aperla...kan ader sewa..dah lebih dari cukup dari awak byr bank..ader balance lagi.. awak boleh g shopping

aku:Shoping????fuhh terus terdiam...kena conteng pun x kisahla..asal ader duit lebih leh wat shopping

Hubby:Kita cari landed properties la ek..yg ader tanah..

Aku:okeyyyy

So bermulala pencarian kami

So dari ngadap facebook je manjang...dah bertukar ke iproperty/harnah2u dan sewaktu dengannyer

Memang bykla yg berkenan...tp tak memenuhi criteria

Criteria2 yg ditetapkan masa mula2 cari rumah

Ni criteria kami
1.Ader tanah lapang yg agak besar..
2.Dekat nk pi keje
3.Ader banyak kedai makan (erkk ni criteria aku..biasala malas masak kan)
4.Dekat dengan pasar(so senang nk cari bahan mentah..x kisahla giant ke tesco ke pasar borong ker)
5.Boleh masuk 2 bijik kete(erkk ni criteria laki aku...aku x kisah punnn kete aku park mana..bawah pokok..tp lrt..sumer lepas)
6.Kejiranan melayu (ni sudah mestila...senang oo duduk ramai melayu ni)
7.Dekat masjid(yes,kami dapat rumah belakang masjid je..alhamdulillah..so dengar je azan ..insap la sket kan)
8.Ader banyak jalan keluar (mesti ader highway..kalo jalan biasa jem..leh guna highway)
9.Ader public transport(ni criteria laki aku..mcmla dia guna public transport kot yer pun..)

Masa ni tgh mencari area mana yg kitaorg nak...so lokasi pilihan..bangi,kajang or serdang..kiranyer area2 ni la.
Lepas short listed ni la rumah2 yg kita g tgk lebih 2 kali...kira shortlisted la

Pas berkenan..kitaorg g malam..dan pagi

sebabnya

pagi nk check tahap kesesakan jalan..malam plak nak tengok tahap keselamatan

Ni rumah pertama berkenan..kira first rumahla lepas decide nk beli baru ni
Location:Country height Kajang (tolong jangan imagine banglo yang juta2 tu please..aku mampu town house house villa dia je)

Rumah dah berkenan...facing lake..view dia memang superb...dah jatuh cintala..keselamatan pun kira ok..sbb 2 guard baru sampai.Pastu ader club house semua...(of kosla kena bayar tp dalam 300 je kalo x silap)

Reason tak jadi beli
1.Walaupun rumah ni townhouse..tp pengubahsuaian di bahagian luar adalah tidak dibenarkan..mesti putih(aduss ni cam dok condo lak..terikat dgn rules)..aku baru feeling nk cat kaler2 modern

2.Yang nak dijual tingkat atas (masalah ni kalo orang tua datang)

3.Sini agak sunyi sket waktu malam..sebabnyer kebanyakan villa kat sini diaorg buat as a guest house(dalam erti kata lain..datang sekali sekali jer)Ader berani???

4.Parking 1 jer..owh no...terus delete dari list..mana lak aku nk park keta aku nt kang..dahla owner kaya2 (except akula..paling cikaiest kot kat situ ,muahaha)..kang park kat tempat diaorg x pasal aku kena saman.

Ni pun  kira yang dah short listed..kira berkenan yang amatla..tp masa dok gila umah ni..CF dia x keluar pun lagi...So kira meroyan gakla call agen...mintak cari umah ni..nampak cam besarkan...design modern lak tu..tp ternyata semua tu indah khabar dari rupa

Sesungguhnya umah ni sangatla comel sainyer...20*65 je...bila dapat masuk je putus harapan...nk extend belakang pun...amatla comel saiznyer

Rumah condo yg aku beli tu memang tgk terus beli sbb memang niat asal nk sewakan...tp yg ni kena la cari2 sket..sbb nk duduk lama...


Yang ni pun cantik...agak mahal...(tp still boleh byrla monthly installment..dgn syarat makan nasi sekali sehari+lauk sardin..muahahaha)

Yang ni pun kira dah hampir2 nak beli..tp memikirkan harga boleh beli semi D..pesal nk invest kat teres plak...baik haku beli semi D yg luas..kalo harga sama


So pencarian diteruskan..dan selepas 1 bulan ..jumpa umah yg kami cari2 (chewah..cam la hawttt sgt umah ko kan)

Sebab2 terpilih
1.Ader tanah lapang yg agak besar..
Bukan setakat agak besar...memang besar..puas ati haku..depan belakang..tepi sumer ader tanah..bolehla ptg2 aku mesin rumput..brla kurus kan..

2.Dekat nk pi keje
Dekat je..dalam 15 minit..kalo nk pi KLCC 25 minit..kalo jusko(10 minit)..tempat shopping mestila dekat..priority gak tu

3.Ader banyak kedai makan (erkk ni criteria aku..biasala malas masak kan)
Ni tok sah citer..bila g survey petang(banyak kedai tp jalan..ader air tebu..ader kueh..ader goreng pisang..ader abc)terus keluar dialog ni "beli ni bang.."

4.Dekat dengan pasar(so senang nk cari bahan mentah..x kisahla giant ke tesco ke pasar borong ker)
Okey..dapat gak yang ni..ader tesco..ader giant..ader jusco..ader pasar basah..tinggal isi duit dalam wallet je

5.Boleh masuk 2 bijik kete(erkk ni criteria laki aku...aku x kisah punnn kete aku park mana..bawah pokok..tp lrt..sumer lepas)
Okey..ni pun lepas gak...3 keta leh masuk..hambik..."bang nk keta baru please"..tiba2(???)
6.Kejiranan melayu (ni sudah mestila...senang oo duduk ramai melayu ni)
Okey..kiri kanan..depan belakang melayu..jauh2 sket baru ader cina n india..okey lepas
7.Dekat masjid
(yes,kami dapat rumah belakang masjid je..alhamdulillah..so dengar je azan ..insap la sket kan)
Masjid yer..bukan surau..so dah x der alasan surau penuh time nk terawih nt..

8.Ader banyak jalan keluar (mesti ader highway..kalo jalan biasa jem..leh guna highway)
okey..ader byk jalan..highway pun tepi umah jer..so x yah risau..

9.Ader public transport(ni criteria laki aku..mcmla dia guna public transport kot yer pun..)
Okey ader bus..and coming soon LRT..so pas ni boleh g keje naik LRT.

Lega x sah cakapla....puas pening 1 bulan mencari umah tahap intensif.So sekrg tugggu tukar nama..then boleh start renovation n pindah..wawawa wiwiwiwiwi



Extra
Depan umah aku ader padang besarrrrrrr..saper nk kawin ke nk wat kenduri ke..nt sewa dgn aku yer..x yah dewan2...byr sikit2 sudahla..muahahahaha

No comments: