Saturday, October 9, 2010

Kitchen cabinet

sorry ek...sure korang muntah darah baca entry reno umah yg x abis...

So hari ni indon tu promise leh siapkan semua..x tau ler betul ker tidak....

Kalo siap ..alhamdulillah.....so esok2 boleh basuh2.....sbb sekrg ni bersepah dgn habuk2 dan kontrit(sorry ..aku x reti eja..x sure betul ke tak) yg bersepah2....

Pastu boleh cat....kepada pija..take note yer....ko nk tolong cat kan..hehehe

Pastu semlm kepohla plak nk menyetelkan kitchen cabinet...

Owh....laki aku dgn penuh bersemangat nk buat sendiri kithcen cabinet....erk...actually yg based dia tu jer...yg konkrit tu...pastu nt pintu kabinet tempah kat kedai....yg wall kabinet tu sah2 la kena tempah....kalo laki aku berjaya buat semua memang aku pengsan bangun pengsan bangun 44 kali...

Sebabnyer..dapat quote yg aku rasa cam "eh silap kira ke cina ni'?sgt mahai...ni cakap in term of aku yg biasa2 ni la...jgn dok compare dgn org kaya lak...ader ke dia quote aku aku 15K (wiring..korek2 lubang paip..sink ..hood..hob adalah tak termasuk)dapur aku bukan nyer besar mana pun..ala condo jer..korang imagine ler..besar mana je pun...ish....gila cekik darah....kalo nk tambah counter table/bar table..tambah lg 3K...so total 18k(x complete lg tu)

Menurut cina tu sbb kitaorg pilih solid surface..so mahai...

so sbb x puas ati..kitaorg g jer menyervey rege solid surface ni....alahai..murah jer....kalo nk tau kichen cabinet aku tu...kalo guna solid surface baru dalam rm280?????????????????kalo tuk bar counter tu dalam 100 jer...alahai.....pehal la mencekik darah sgt ni...

so g kedai....cina kedai tu advised pakai jubin untuk dapur basah..sbb thn lama...kalo solid surface dia cepat calar....kalo granite..lama2 kena air dia jd lubang2...oooo cam tu ker...so nt mix2 la...dapur basah pakai jubin...dapur kering pakai solid surface untuk top

so baik kita beli barang....cari indon tolong buat....sbb bahan mentah dia sgtla murah sebenarnyer...

tp pintu kichen cabinet kena tempahla....yg wall kabinet pun kena tempah...semlm dah survey 1 kedai..dia cakap pintu dalam 3K....wall kabinet dalam 2K mcm tu.(itu anggaran....mungkin lg murah)....owh...still sgt murah compare dgn cina yg mencekik darah tu...

so kalo buat sendiri..paling max pun mungkin cuma dalam 6 k jer abis...dapat solid surface lg....konkrit lg..thn lama tu....pintu lak aluminium...hrmmmmm....patutla kaya diaorg ni


4 comments:

fiza said...

wokey..nanti aku tlg cat rumah..pastu leh tak pegi main2 kat kolam tu?ehhe..

Dessert Queen said...

Biasa kalau nka kitchen cabinet mmg buat table top guna tiles biasa lagi tahan...

Pastu takat dapur mu tu,siap dengan hood & hob,kalau dpt org yg buat ada kilang sdri lebih krg dlm 6-7k la...

Bukan apa sebab cina tu cekik darah ke apa?1st time aku dengor dapur condo rege tu...gila mahal nak mampos..mak aku pakai membrane press + granite + solid surface +hood +hob +oven+wiring+aksesori utk kitchen cabinet 6 thn dulu utk umah dia yg mmg besar tu pun baru 11k...so kalau skrg pun plg tinggi naik pun dlm 13-15k jeala pun kan...gilaks la china tu..

Aku tak pyhla cakap..dapur aku cenonet...RM1.4k jea...hahhahahaha

Mrs.Izi said...

pija:wokeh...lusa aku siap2 basuh..pastu ko leh dtg tdo

Mrs.Izi said...

nowwa:memang mencekik darah..aku dgr pun mcm nk terpengsan...asyik2 dok cakap solid surface n 3G (3D?)punyer memang mahai...kayola diaorg ni